Angst: je kunt vluchten, in de vechtstand of je staat stil. Wat kies jij?

Angsten. We zijn er allemaal bekend mee. Ieder op een ander level. Toen ik jonger was en nog thuis woonde had ik een panische angst voor spinnen. Nergens in het huis zaten ze, behalve bij mij op de kamer. En geen kleintjes. Ik kan me nog wel een nacht herinneren dat ik wakker werd, voelde dat het licht aan moest en er echt een ontzettende joekel op de muur zat, bij mij bed.

Ik ben mijn moeder gaan halen die vervolgens met afwashandschoenen en een stofzuiger naar boven toog (zie je het voor je, het was 04.30) om het beestje te vangen. Die laatste ging er natuurlijk als een speer vandoor. De rest van de nacht sliep ik niet meer want alles kriebelde onder de dekens.

Die angst die ging samen met een stukje manifesteren; iets voor me zien in mijn gedachten en het vervolgens creëren in mijn fysieke realiteit. Doordat ik zo bang was voor spinnen en ze overal dacht te zien, waren ze er ook. Daarmee blijkt maar hoe krachtig mijn gedachten al waren toen ik bang naar het plafond lag te kijken, of er iets tevoorschijn kwam met pootjes.

Uiteindelijk ben ik genezen van deze blinde paniek.

Omdat ik er op een bepaald moment er zelf mee moest dealen en mijn anders benaderde. Sindsdien denk ik er minder aan, is het geen issue meer en zijn ze er (dus) ook niet echt meer. Nu is een angst voor spinnen iets anders dan een angst om bijvoorbeeld je partner te verliezen. Ik vraag me ook af, wanneer angst voor verlies een punt is binnen je relatie, heeft deze dan een kans van slagen? Of zorgen die gedachten, bewust of onbewust voor een soort self fulfilling prophecy?

En wat als je leeft met een dergelijke angst, wat kun je zelf doen? Weet dat als je hetzelfde blijft doen, je ook hetzelfde ervaart. Angst is ook energie, die hetzelfde aantrekt in je realiteit. De cirkel kun je zelf doorbreken. Door actie te nemen en te onderzoeken waar een angstgevoel vandaan komt.

1. Erken de angst.

Dit is de grootste stap. Waar ben je bang voor? Schrijf eens op waar je bang voor bent. Het kan een beetje gek voelen om het te erkennen, want liever stop je dit weg. Angst laat je niet comfortabel voelen.

Hoe voelt het als je het opschrijft en kun je de angst ombuigen?

Als je bijvoorbeeld bang bent om met je auto het kanaal in te rijden, wat kun je dan doen om deze angst om te buigen? Als je bang bent om zonder geld te zitten kun je jezelf vanaf nu vertellen dat je altijd leeft in weelde. Dit zeg je niet 1 keer, dit lééf je, maak dit je nieuwe realiteit.

2. Geef je angst een uiterlijk. Hoe ziet hij of zij eruit en wat is hij van jou?

Hoe voelt het voor je als deze persoon voor je staat? Sluit je ogen eens een moment. Haal een paar keer diep adem en laat deze persoon eens voor je verschijnen. Kun je dat? Is hij / zij verwant aan je, kun je met hem praten en vragen stellen? Hoe lang is hij al bij je en wat kun je doen om hem in je hart te sluiten en op te nemen in plaats van de angst te voelen en je ogen er voor te sluiten?

Je kunt je ook afvragen of de angst wel van jou is.

Misschien denk je nu huh…ik ben er toch bang voor en niet mijn buurman? Dat klopt, door de lijnen in je familie echter worden bepaalde dingen doorgegeven. Dat kan een angst zijn. Het kan ook het idee zijn dat je kei hard moet werken om geld te verdienen of denk eens aan een familieziekte. Daar hangt vaak een oud trauma aan vast, je kunt onderzoeken waar dit vandaan komt. Ziektes manifesteren zich in je lijf, de oorzaak gaat echter dieper en kan daadwerkelijk generaties terug gaan. Welke oude overtuiging zit er achter? Een oude, verankerde overtuiging kan zowel te maken hebben met angst als met een ziekte die bijvoorbeeld alleen bij de mannen uit je familie voorkomt.

3. Wat kun je nu doen om de angst om te buigen?

Je kunt het teruggeven aan de persoon van wie jij denkt dat het afkomt. Je kunt ook al schrijvend kijken of je een angst kunt ombuigen. Als je bijvoorbeeld knettergek wordt van mensen die smakken tijdens het eten dan kun je dit in je hoofd irreëel groot maken. Net als een angst, kan zoiets gaan overheersen in je leven. Het is dan alles wat je hoort of wat er is.

Tot het je belemmert in je dagelijkse dingen.

Als het je niet lukt om een angst om te buigen, kijk dan eens naar jezelf. Wie zou jij zijn zonder de angst of overtuiging? Wat zou je anders doen? Wat zou je graag willen doen? Je zult merken met deze oefeningen dat het al vrij snel kan lijken alsof je angst heb geëlimineerd. Onthoudt alleen ook dat het een proces is. Het kan ook weer een keer de kop opsteken. Zodat je het op een dieper niveau kunt helen.

Blijf vooral eerlijk kijken naar jezelf en loop er niet van weg. Probeer je angst niet op een ander te projecteren en voel bij jezelf wat iets echt is en hoe je het kunt veranderen voor jezelf. De laag onder je angst is het echte issue dat jij aan mag kijken. Ga er dan dwars doorheen. Je bent namelijk altijd op het juiste moment op jouw pad en iets wat nu een groot issue is, is achteraf vaak een zegening.

Wil je meer weten of concreet actie ondernemen? Op zaterdag 18 maart organiseer ik een masterclass je verhaal herschrijven van 13.30 tot 17.30. Ik heb nog plaats voor 2 deelnemers. De kosten zijn 44 euro. Via deze link kun je je inschrijven of stuur me een PB, mail of bel me.

Posted in Afstemmen, Kom in je Kracht, Kracht van stilte, Systemen en familieopstellingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *