Angst: je kunt vluchten, vechten of even stil staan. Wat kies jij?

Angsten. We zijn er allemaal bekend mee. Ieder op een ander level. Toen ik moeder werd kreeg ik zomaar een paar cadeau. De angst om te verliezen bijvoorbeeld. Natuurlijk kende ik wel al de kleinere variant die je misschien ook wel ziet bij je eigen kind.

Toen ik jonger was en nog thuis woonde had ik een panische angst voor spinnen. Nergens in het huis zaten ze, behalve bij mij op de kamer. En geen kleintjes. Die angst die ging samen met een stukje manifesteren; iets voor me zien in mijn gedachten en het vervolgens creëren in mijn fysieke realiteit. Want ze zaten alleen op mijn kamer. Doordat ik zo bang was voor spinnen en ze overal dacht te zien, waren ze er ook.

Daarmee blijkt maar hoe krachtig mijn gedachten al waren toen ik bang om me heen keek. Het bepaalde mijn realiteit. 

Uiteindelijk geraakte deze blinde paniek op de achtergrond.

Omdat ik er op een bepaald moment mee moest dealen, op mezelf wonend en niemand die kon helpen. Ik leerde dat de spin niet ineens 1 meter groot werd en dat ik het heus overleefde. Sindsdien denk ik er vrijwel niet meer aan, is het geen issue meer en zijn ze er (dus) ook niet echt meer. Nu is een angst voor spinnen iets anders dan een angst om bijvoorbeeld je partner te verliezen of je baan. Ik vraag me ook af wanneer angst voor verlies een punt is binnen je relatie, heeft deze dan een kans van slagen? Of zorgen die gedachten, bewust of onbewust voor een soort self fulfilling prophecy?

En wat als je leeft met een dergelijke angst, wat kun je hier zelf doen? Weet dat als je hetzelfde blijft doen, je ook hetzelfde ervaart. Angst is ook energie, die hetzelfde aantrekt in je realiteit. De cirkel kun je zelf doorbreken of met hulp. Door actie te nemen en te onderzoeken waar een angstgevoel vandaan komt. Het kan een gebeurtenis zijn als kind, die jij, omdat er niemand in je buurt was om je gerust te stellen, heel groot kon maken. Het kan ook overgenomen gedrag zijn van je ouders of voorouders.

Wat kun je doen?

1. Erken de angst.

Dit is de grootste stap. Waar ben je bang voor? Schrijf eens op waar je bang voor bent. En voel ook of dit van jou is, of niet. Hoor je de stem van een ander erbij? Het kan een beetje gek voelen om het te erkennen, want liever stop je dit gevoel heel ver weg. Angst haalt je weg bij het comfortabele gevoel wat we liever ervaren.

Hoe voelt het als je het opschrijft en kun je het verhaal wat er nu staat anders omschrijven zodat het kleiner wordt?

De angst voor het verlies van een geliefd iemand bijvoorbeeld. Ik denk dat we deze allemaal ervaren, in meer of mindere mate. Alleen mag je je hier ook bewust zijn van je invloed. We kunnen heel veel, meer dan we denken, maar zaken als leven en dood liggen doorgaans niet binnen onze cirkel van invloed. Als je bang bent om zonder geld te zitten kun je jezelf elke dag een ander verhaal vertellen. Enerzijds kun je vragen hoe je meer kunt vertrouwen dat geld er altijd voor je is, anderzijds kun je jezelf vertellen dat je het waard bent om veel geld te ontvangen en dat je veilig bent. Dit zeg je niet 1 keer, dit lééf je, maak dit je nieuwe realiteit.

2. Geef je angst een uiterlijk. Hoe ziet hij of zij eruit en wat is hij van jou?

Door middel van een visualisatie kun je dit doen. Ik pas dit in mijn praktijk ook toe met mijn klant en geef ook tips hoe je je kinderen kunt helpen om met angst om te gaan. Ik zie vaak dat kinderen gaan overnemen en dragen. Op het moment dat je deze angst een gezicht kunt geven en een lijf. Hoe voelt het voor je als deze persoon voor je staat? Sluit je ogen eens een moment. Haal een paar keer diep adem en laat deze persoon eens voor je verschijnen. Kun je dat? Is hij / zij verwant aan je, kun je met hem praten en vragen stellen? Hoe lang is hij al bij je en wat kun je doen om hem in je hart te sluiten en op te nemen in plaats van je ogen er voor te sluiten? Dit klinkt misschien raar, mij heeft dit enorm geholpen omdat ik voelde dat ik deze angst zelf had gemaakt als het ware.

Je kunt je ook afvragen of de angst wel van jou is.

Misschien denk je nu huh…ik ben er toch bang voor en niet mijn buurman? Dat klopt, via de energetische lijnen in je familiesysteem worden bepaalde dingen doorgegeven. Dat kan een angst zijn. Het kan ook het idee zijn dat je kei hard moet werken om geld te verdienen of denk eens aan een familieziekte. Daar hangt vaak een oud trauma aan vast, je kunt onderzoeken waar dit vandaan komt. Ziektes manifesteren zich in je lijf, de oorzaak gaat echter dieper en kan daadwerkelijk generaties terug gaan.

Welke oude overtuiging zit er achter? Een oude, verankerde gedachte of gewoonte kan zowel te maken hebben met angst als met een ziekte die bijvoorbeeld alleen bij de mannen uit je familie voorkomt.

3. Wat kun je nu doen om de angst om te buigen?

Je kunt het teruggeven aan de persoon van wie jij denkt dat het afkomt. Je kunt ook al schrijvend kijken of je een angst kunt ombuigen. Als je bijvoorbeeld knettergek wordt van mensen die smakken tijdens het eten dan kun je dit in je hoofd irreëel groot maken. Net als een angst, kan zoiets gaan overheersen in je leven. Het is dan alles wat je hoort of wat er is.

Tot het je belemmert in je dagelijkse dingen.

Als het je niet lukt om een angst om te buigen, kijk dan eens naar jezelf. Wie zou jij zijn zonder de angst of overtuiging? Wat zou je anders doen? Wat zou je graag willen doen? Je zult merken met deze oefeningen dat het al vrij snel kan lijken alsof je angst heb geëlimineerd. Onthoudt alleen ook dat het een proces is. Het kan ook weer een keer de kop opsteken. Zodat je het op een dieper niveau kunt helen.

Blijf vooral eerlijk kijken naar jezelf en loop er niet van weg. Probeer je angst niet op een ander te projecteren en voel bij jezelf wat iets echt is en hoe je het kunt veranderen voor jezelf. De laag onder je angst is het echte issue dat jij aan mag kijken. Je bent namelijk altijd op het juiste moment op jouw pad en iets wat nu een groot issue is, is achteraf vaak een zegening.

Hoe meer jij groeit, hoe meer de mensen om je heen meegroeien. Je kinderen bijvoorbeeld.

Ik help je graag verder:

Inspiratie sessie: steeds vaker krijg ik vragen van (single) ouders, aanstaande ouders of professionals werkzaam in het onderwijs. Ik neem graag de tijd voor je. Samen kijken we naar je vraag en creëren we een concreet plan waar je mee aan de slag kunt. Geheel toegespitst op jouw idee of stap in je proces. Vooraf stuur ik je enkele vragen zodat we deze 2 uur heel gericht kunnen werken aan jou en je idee.

Verdieping en advies: verdieping in de ouder – kind relatie start met een verdieping in jou. Wat heb je nodig om je gelukkig te voelen en hoe haal alles uit je leven zodat je dit ook voorleeft aan je kind? Hoe maak je jouw gezinssysteem tot een gelukkig systeem? Ik ga leren en laten ervaren hoe je dit aanpakt. Met concrete tools, tips en handvatten.

Geplaatst in Afstemmen, Kom in je Kracht, Kracht van stilte, Systemen en familieopstellingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *