Hoe kun je next level blij zijn met jezelf?

Het is vast geen nieuws, vrouwen praten / appen / mailen heel wat af. Ik dus ook. Niet alleen praten trouwens, maar denken ook. Als een vrouw een issue overdenkt gaan er over het algemeen 166754746 lades open in haar hoofd die allemaal in meer of mindere mate gelinkt zijn aan dat issue. Bij een man 1. Dit heb ik althans ooit gelezen en dat lijkt me heel praktisch!

Deze week had ik wat persoonlijke hobbels te nemen.

Zodra ik uitspreek wat ik verwacht of wil, dan is het vaak al weer goed. Alleen kan ik die momenten eindeloos uitstellen. Dan is er weer een olifant in plaats van een mug en besteed ik mijn tijd op een manier die ik liever anders in zou vullen. Ik ben dan ook anders. Meer van mezelf verwijderd als het ware, wat opstandiger. Ik zou het bijna obstinaat noemen, mits ik geen ontiegelijke hekel had aan dat woord.

Achteraf ben ik me heel bewust dat ik mijn eigen ontevredenheid projecteer op anderen om me maar niet met mijn eigen shizzle bezig te hoeven houden.

Herken je dat? Je weet echt wel wat je moet doen dan. En toch doe je het niet, of pas later. Hoe komt dat nu? Hoe ben je je op het moment zelf bewust dat je energie en ruimte aan iets geeft wat het eigenlijk niet verdient. En hoe kom je daar weer uit op het moment dat je dus eigenlijk niet echt voor reden vatbaar bent?

Weet van jezelf wat je nodig hebt om dat level te halen.

Dat is namelijk meestal de uitnodiging die je krijgt. Er wordt iets getriggerd in jou en als een soort zelfbeschermingsmechanisme duik je terug in het oude bekende. Terwijl je daar juist aan voorbij mag. En dat kan best even spannend voelen.

Wat mij helpt om weer op het blij-ei level te komen is schrijven. Ik vind overigens niet dat je altijd blij moet zijn, laat ik dat even duidelijk stellen. Soms voel je je kak en dat mag er ook zijn. En als jij je dan fijn voelt bij een dag ongegeneerd Netflixen en repen Tony’s wegwerken, ga je gang. Als je dáárna dan weer iets anders wilt, lees dan dit blog nóg een keer.

Goed, schrijven dus. Ik neem het onderwerp waar ik op dat moment mee stoei en ga schrijven hoe ik me wil voelen in de situatie zoals ik die wil zien. Stel er iets aan de hand op je werk of in je relatie ga da schrijven hoe jij je wilt voelen op een ideale dag. Welke acties neem je en hoe voel je je hierbij. Op die manier geef je aan wat je nodig hebt en tegelijkertijd verbind je je met deze energie. Het helpt om een paar van die bovengenoemde laatjes dicht te laten gaan en om te voelen waar het echt om gaat.

Al schrijvende kom ik meestal op een punt waarop ik even blijf hangen. Het pijnpunt.

Dat punt helpt mij om me te laten zien waar ik tegen aan hik. Waar ervaar ik een contrast én waar zit dus tegelijkertijd mijn groei.

Heb helder wat je volgende niveau van geluk is.

Dat klinkt misschien zoet maar als je weet wat je echt blij maakt, dan weet je ook welke stap je nu kunt zetten die je dichterbij brengt. Dat geeft voldoening. Eentje die verder gaat dan dingen doen die alle mensen om je heen blij maken en jezelf niet. En later weer wel want iedereen is blij en jij dan ook, toch? Dat zijn korte termijn dingetjes die je op de lange termijn finaal opbreken. Omdat jouw voeding, jouw geluk ook ergens vandaan mag komen. En daar mag je dingen voor doen én laten.

Met wat je blij maakt bedoel ik overigens niet spullen of een huis. Die zijn leuk en fijn, maar als je niet happy bent met wie je bent dan vullen die materiele zaken alleen een leegte op. Dus: wat maakt jou next level blij? Dat mag iets zijn wat niet realistisch is vanuit je huidige vertrek punt. Dat is het bij mij ook niet. Toch zet ik telkens stappen. Grote, kleine, dan weer even achteruit of opzij om daarna weer vooruit te gaan.

Zorg voor een sparringpartner die jou even op de plek zet.

Spreek dat ook af met elkaar. Ga niet met elkaar mee zodat die olifant een mammoet wordt maar ben bereid om elkaar een spiegel voor te houden. Ook als dat even pijn doet. En dan kan één van de twee even boos zijn of geïrriteerd. We neigen er vaak naar om te lief te zijn voor ander. Deden we dat maar wat vaker tegen onszelf. No nonsens eerlijkheid dus!

Ga het aan, ook als ongemakkelijk is.

Ik kan letterlijk niet stil zitten als ik iets uit de weg aan het gaan ben. Mijn lijf laat het me voelen. Alsof ik zit te riverdancen onder de tafel. De belangrijkste tip, naast het vooral gewoon aangaan is om te proberen om voorbij de emotie te gaan. Die eerste emotie, dat kan boosheid zijn of jaloezie of verdriet. Die mag er zijn, die is voor jou. Hier hoef je niet gelijk mee naar buiten te treden, maar probeer eens echt te voelen wat het jou laat zien. Het laat je iets voelen, iets wat je mist of iets wat je niet erkent nog. Wat mag je jezelf daar geven? Welke ruimte mag je bijvoorbeeld meer innemen of hoe krijg je wat je wilt door je op een positieve manier ergens op te richten?

Ik ben ‘van mezelf’ licht (figuurlijk bedoel ik) en ik lach veel. Ik houd van onzin, ongein en ik denk ook graag na over onderwerpen die totaal niet aan de orde zijn. Bijvoorbeeld: welke vraag zou ik stellen en aan wie als ik 1 vraag mocht stellen aan wie dan ook. Vind ik leuk. Ook om dit van anderen te weten. Hoe rijk is hun fantasie. Zodra ik daar uit ben, en dus uit balans dan zit er iets waar ik naar mag kijken. Ik ben me er op het moment zelf niet altijd van bewust maar heb wel tools waar ik mee aan de slag kan en jij hopelijk nu ook.

De beste en misschien ook meest lastig uit te voeren tip die ik voor je heb is: ga jezelf uit de weg.

Kom op voor dat waar je in gelooft en bepaal je eigen spelregels. Blijf kritisch, voel wie en wat een bijdrage is voor jou en wat niet. Alles wat je nu doet en je niet verder brengt, brengt je dus wel iets anders deed je het niet. Dat antwoord kan hard zijn. Heel hard. Maar zodra je dat punt voorbij kunt, dan ben je op het next level. Om daarna weer klaar te stomen voor de volgende stap omhoog.

Hulp nodig om hier aan voorbij te gaan? Neem contact met me op om samen aan de slag te gaan!

Geplaatst in Afstemmen, Essentie, Gezond Egoïsme, Leiderschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *