Hoe wil jij dat de komende tijd eruit ziet? Zet je verlangens op scherp!

‘Hij heeft wat moeite met het maken van een planning en zich hier ook aan houden’. Dit is de feedback van de meester van mijn oudste. Hij gaat naar het Montessori onderwijs terwijl mijn jongste geniet van het standaard basisonderwijs. Of misschien kan ik beter zeggen: ze neemt er deel aan.

De behoeften verschillen per kind en ik vind het fijn dat wij als ouders de keuze hebben om hier invulling aan te geven. Dat vraagt ook enige flexibiliteit van ons én een open blik. Ook binnen één gezin kunnen de behoeften van kinderen behoorlijk uit elkaar liggen en daar is niets mis mee.

Buiten de praktische invulling vind ik dit interessant.

Het hedendaagse onderwijs gaat naar mijn mening teveel uit van standaarden. Van stof op een vast moment aanbieden terwijl een kind hier vanuit zijn of haar ontwikkeling misschien nog niet aan toe is. De ene school gaat hier anders mee om dan de andere. Los hiervan denk ik dat we voorbij de groei- en leercurves mogen.

Op de school van mijn oudste ligt dus de uitnodiging om te kijken naar zijn planning. Om niet alleen iets te doen vanuit de vraag maar ook om bewust te kijken wat er op een dag / week moet gebeuren en hoe hij zijn tijd vervolgens indeelt.

Structuur, planning en visie.

Het zijn niet mijn sterkste punten. Of misschien wel en mag ik hierin mijn eigen weg ontdekken. Dat mijn zoon hier moeite mee heeft of lijkt te hebben laat mij ook nadenken over mijn eigen planning. Ik ben begonnen met mezelf een ander verhaal te vertellen. Een ander liedje zingen. Ik weet heel goed wat druk is, ik vertel mezelf echter bewust dat ik kies om iets te doen. Los van of ik het graag wil doen. Hoe sterk dat doorwerkt realiseer ik mij pas als mijn vriendin zegt: ‘hoe gaat het eindelijk verder, ik hoor je nooit meer zeggen hoe je druk je het hebt?’

Die zit er dus lekker in.

Nu is er niet alleen die uitnodiging vanuit mijn kind om te kijken naar welke planning past bij mij maar ook het einde van jaar wat vraagt om naar binnen te gaan. Tijd voor reflectie. Het vraagt om ruimte voor het planten van zaadjes voor die nieuwe ideeën of een diepere laag in bestaande plannen.

Ik vraag mensen om me heen hoe zij hier invulling aan geven. Ik weet dat ik wat structuur nodig heb, ik ben heel gedisciplineerd en ga bewust om met mijn tijd. Tegelijkertijd weet ik dat ik mezelf ook heel eenvoudig verlies omdat ik veel lees en graag blijf leren. Een overzichtje of reminder tegen de muur is naast handig bijna een vereiste.

Hetzelfde wat mijn zoon vroeg van mij ‘want dan kan ik zien wanneer ik naar de BSO ga en wanneer ik kan afspreken’. Mooi he, hoe je kinderen je op zoveel vlakken de weg wijzen.

Naast het maken van een planning voor het nieuwe jaar ben ik aan de slag met mijn visie. Als ik kijk naar de tijd die voor me ligt, hoe wil ik dan dat deze eruit ziet? Hoe wil ik me voelen, wat wil ik uitdragen?

Mijn persoonlijke visie zit op een stuk leiderschap en zelfontplooiing. Mijn visie is nauw verbonden met kinderen en het onderwijs. Eigenwaarde is de sleutel, leren wie jij bent en wat jij nodig hebt. Wat anderen van je nodig hebben en zelf toch krachtig en kwetsbaar blijven. Je losmaken van alles wat is opgelegd. Eigen maken wat je aan wilt nemen. Hoe meer wij dit doen, hoe meer (onze) kinderen kunnen vertrouwen op hun innerlijke leiding.

Hoe beter ik weet wie ik ben en wat ik nodig heb hoe meer voldoening ik haal uit mijn leven. Ik wil mezelf kunnen ontwikkelen zonder dat anderen me iets opleggen, ontwikkeling vanuit vrijheid, ik wil zelf kunnen ontdekken wat wel en niet voor – en van mij is. Het land van de mogelijkheden!

Als ik weet wat ik uit wil dragen is het makkelijker om hier acties aan te verbinden.

Het vormt de rode draad van de tijd die nu al volop gaande is. In de winter ontstaat het idee, in het voorjaar komt het aan de oppervlakte om vervolgens in de zomer volledig tot bloei te komen. In de herfst oogst je om in de winter weer opnieuw te beginnen aan dit proces. Steeds een laag dieper.

Het is een continu flow van beweging, van je verbinden met jezelf en je omgeving, bewustzijn van wat je tot je neemt. Accepteren wat er is, wat je kunt veranderen en wat niet. Soms voorbij het ‘menselijk begrip’ durven kijken en gáán. Vertrouwen op perfecte timing, voorbij je ego en ‘ja maar ik wil nog’ en ‘ja maar ik moet nog’.

Wil je nu al aan de slag met je eigen plannen?

1. Geef jezelf een kerstcadeau en boek een BreakOut sessie.
Leuk voor jezelf of om aan een ander te geven. Ik werk op basis van opstellingen, healing en visualisaties. Een opstelling is een zielsverhaal. Ik help je om deze boodschap helder te krijgen en te vertalen naar concrete acties. Klik hier voor meer info.

2. Boek een ‘connecting the dots’ dagdeel van 3 uur.
Samen bekijken we wat voor jou nu het belangrijkst is, wie ben je, wat wil je en wat heb je nodig? Die punten verbinden we met elkaar en hier komen concrete acties uit die je mee kunt nemen in je werk en privé leven. Klik hier om nu een afspraak met me te maken.

Ik help ouders, leraren en ondernemers die werken met kinderen om te ontdekken wie zij zijn, wat ze willen en hoe ze hier invulling aan geven. Je plek innemen zodat anderen dit niet voor je doen. Voor meer eigenheid en impact. www.maikemaessen.nl

Geplaatst in Gezond Egoïsme, Je ware zelf zijn, Leiderschap, Personal Leadership, Spiegelen, Verandering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *