Emotionele marketing: maak in je content gebruik van hoe vrouwen taal intern verwerken. Zodat je de kern (en het hart) raakt van je nieuwe klant en jij je bedrijf laat groeien.
Ken je het idee dat je ‘de taal van je klant’ moet spreken, zodat ze resoneren met je boodschap? In deze blog deel ik met je waarom dat niet werkt:
De taal van je klant gebruiken betekent niet letterlijk hun woorden gebruiken.
Het betekent hun verbeelding, gevoel en emotie aanspreken EN laten zien dat je begrijpt waar ze vanaf of naartoe willen, in wat je deelt. Dat laatste stukje is enorm belangrijk en onderschat in content delen.
Het belangrijkst wat je moet weten: vrouwen ervaren het leven niet door woorden.
We hebben geen zware dag waarin we alle ballen hooghouden en denken: ‘oh jeetje, ik ben echt uit balans op dit moment’.
Ik denk ook niet dat je ooit wakker werd en in jezelf dacht: ‘Ik zou vandaag wel meer willen leunen op iemand’.
Vrouwen VOELEN hun ervaringen, verlangens maar ook hun frustraties en angst van binnenuit.
We maken er alleen woorden van als we worden aangemoedigd om dat te doen.
Hoor je vrouwen weleens zeggen: ‘Ik weet het niet…’ als je vraagt om het probleem te beschrijven? Dat is omdat haar ratio de ervaring heeft geregistreerd – het gevoel – niet de woorden die een ervaring omschrijven.
Dat is wel eens lastig voor onze mannen! ‘Ik weet het niet’ heeft nog niemand iets opgeleverd.
Dat is waarom mensen tijdens je kennismakingsgesprekken vertellen dat ze zich ‘vastgelopen’ of ‘overweldigd’ voelen of ‘struggelen’. Het is omdat wij vragen om te beschrijven wat de kern van hun gevoel is.
En vervolgens gebruiken we die woorden in onze marketing. Dat deed ik ook.
Daar zit de kras op de plaat: het gebruik van de woorden ‘vastgelopen’ of ‘overweldigd’ trekt niet de klant aan die klaar is om te veranderen, omdat dat de woorden zijn die ze gebruiken om hun pijn en probleem vanuit ratio te beschrijven.
Maar, het is niet wat ze voelen.
Vrouwen kopen een dienst omdat ze iets willen veranderen. Dat doen ze vanuit de emotie. De logica komt erna, om het te rechtvaardigen *).
Dus als je echt in hun hart wilt komen, in plaats van hun pijn / doelen / wensen te benoemen, beschrijf het met scenario’s en levendige voorbeelden — dit laat hen zich gezien, begrepen en gevalideerd voelen, omdat ze begrip voelen in de situatie die je beschrijft.
een praktisch voorbeeld om een verlangen te beschrijven:
‘Je wilt meer vrijheid in hoe je je weken indeelt.’
^logisch
‘Je wil in staat zijn om slechts 3 dagen per week te werken terwijl je een groot deel van elke ochtend voor jezelf houdt. Je wil niet gelijk met je aandacht bij anderen zijn, maar bij jezelf. En als ik me nog iets meer inleef, dan wil je ook een manier hebben die nieuwe klanten binnenbrengt zonder dat je de hele dag op sociale media hoeft te zijn, en je toch het gewenste inkomen realiseert.”
^emotioneel
Voel je het verschil?
Logisch: ‘je wil zowel liefde die verdiept als succesvol zijn’.
Emotioneel: ‘je wil in je werk maar ook in je relatie gekozen worden. Je wil dat gevoel levend kunnen houden in jezelf. Zonder dat je afhankelijk bent van een verkoop of een bevestiging van de ander. Je zou wel willen leren hoe je de ander op jou kan laten reageren, in plaats van dat jij de ander moet leiden.’
Nog een voorbeeld van emotionele marketing:
Logisch: ‘je wil meer ideale klanten aantrekken’.
Emotioneel: ‘je wil dat jouw soulmate klanten vaker en sneller voor jou kiezen terwijl je je bedrijf laat groeien op een manier die aansluit bij je huidige levensstijl. Je wil niet het gevoel hebben dat je elke dag (online) door brandende hoepels moet springen, maar wil in je werk dicht bij jezelf kunnen blijven. Als je nog meer mag wensen dan wil je ook dat wanneer het ene traject afloopt, het volgende plek alweer organisch wordt opgevuld, ze staan bijna in de rij om met jou te mogen werken en jij voelt je enorm dankbaar dat je jezelf dit kan laten hebben.’
Alle voorbeelden komen uit eigen koker; ik heb deze resultaten alle 3. Dat heb ik niet door af te wachten. Ik heb een plan en een dagelijkse practice.
Verdieping op het proces van rechtvaardiging:
*) dan is het ook nog zo dat vrouwen gemiddeld iets 6 keer moeten zien VOOR ze intern besluiten te gaan kopen. DAARNA hebben ze nog 6 keer nodig om hun aankoop te rechtvaardigen. Voor mannen werkt dit proces anders.
Je moet (dus) echt weten welk probleem je oplost, en hoe je de ander kan laten voelen: ik begrijp jou. Kijk eens goed naar wat je deelt en stel jezelf de vraag: wat zijn de redenen dat mensen niet kopen? Ik zal een snelle hint geven: verwarring en twijfel is waarom mensen niet kopen. Die voelen ze bij jou, omdat jij twijfelt en wiebelt. Omdat je je achter de schermen vastzet in jezelf vertellen dat je het niet weet en omdat je geen lange termijn plan hebt. Wat is de reis die iemand bij jou komt maken en hoe kun je de ander zichzelf laten voelen in jouw content die dat weergeeft?
Werken op de laag van voelen en emotie, leer ik je in Allure. Maar ook: je inkomen zien groeien, alleen niet door te jagen, hardheid en forceren.
Leeft er ‘achter de schermen’ iets wat aandacht vraagt of kies je steeds voor minder?
Als je genoeg hebt van de standaard manier en strategieën die niet bij je passen of vol te houden zijn, dan is Allure iets voor jou.
Klaar voor je volgende stap? Kies wat nu bij jou past:
- 🎧 Gratis meditatie – De Drempel
Ontdek hoe je energetisch al kiest voor je verlangen, vóór je actie neemt.
Download hier - 📚 Online programma’s – zoals Feminine Devotion & ZIJ
Onze meest gekozen cursussen om direct mee te starten.
Bekijk programma’s - 🌿 Kernsessie – Doorbreek blokkades
Een krachtige 1:1 sessie voor onderneemsters die helderheid en doorbraak willen in relatie & business.
Plan je kernsessie - 💎 Allure – 1:1 Traject
De diamant waar alles samenkomt: diepe transformatie, persoonlijke sessies en een waardevolle Telegram-lijn.
Ontdek Allure
📩 Heb je vragen?
Mail me gerust via maike@maikemaessen.nl, ik denk graag met je mee.
💌 Blijf geïnspireerd
Ontvang gratis tips en inspiratie die je sterker maken in liefde en business.