hoe kan ik me veilig voelen bij mezelf

Als het even niet gaat zoals je wilt: 5 x jezelf vooruit coachen.

Je kent de momenten wel. Er gebeurt iets, het raakt je…liefst wil je het toetsen bij een ander. Je gevoelens bevestigd zien en uitreiken. Wat er eigenlijk gebeurt is dat je je eigen gevoelens minder belangrijk maakt. Ik wil je graag uitnodigen om dat eens niet te doen. In plaats daarvan deel ik vijf stappen met je die je helpen om jezelf te kunnen dragen wanneer iets je raakt, kwetst of pijn doet.

Hoewel ik prachtige, lieve en ondersteunende mensen om me heen heb, denk ik dat je het gevoel herkent dat we onze vrienden of familie niet als ‘emotionele vuilnisbak’ willen gebruiken. Om heel eerlijk te zijn was dit wel wat ik lange tijd deed.

Ik dumpte al mijn chaotische en ondoordachte onzin. Vooral wanneer ik een uitdaging voelde of wanneer iets me raakte. Als solo entrepreneur en single moeder gebeurt dat natuurlijk nog wel eens.

Ik leer vrouwen alles over het nemen van zelfleiderschap – in de brede zin van het woord.

Natuurlijk is hulp en ondersteuning vragen ook belangrijk. Het is net zo belangrijk om te weten hoe je van jezelf kunt houden, hoe je voelt dat je genoeg bent met alles wie je bent en hoe je jezelf door elk proces kunt dragen.

Wat kun je doen om er echt voor jezelf te zijn op momenten die je het liefst uit de weg gaat? Hoe kun je jezelf naar een lichter gevoel helpen?

Stap 1. Je eigen spaceholder zijn; creëer een ruimte die je veiligheid biedt.

Als je je laat coachen helpt de mentor je met het vasthouden van ongemakkelijke gevoelens terwijl jij onderzoekt. Om dit zelf te doen is het belangrijk dat je tijd en ruimte maakt. Ik zou je graag zeggen dat 10 minuten werk elke dag magisch werkt. Maar…en dit ondervind ik elke keer weer, is dat de kwaliteit van je input belangrijk is voor de kwaliteit van je inzichten.

Wanneer ik voor mezelf aan de slag ga, doe ik dat in een ruimte die warmte uitstraalt, die veilig voelt.

Ik neem minimaal een half uur, vaak veel langer. Ik pak mijn mooiste journal erbij en ik zorg voor thee en steek kaarsen aan. Door er voor jezelf een ritueel omheen te maken vergroot je de intentie die je meegeeft waardoor er een ruimte ontstaat die anders voelt dan de rest van je dag.

Stap 2: Verbinding naar binnen maken

Op praktisch niveau is het van onschatbare waarde om een ander persoon te hebben die je ziet en hoort. Die je op een dieper niveau in je zijn bevestigt. Op een subtieler niveau houdt de ander (de coach) idealiter een energie vast die alle kracht en energie naar het inzicht brengt.

Dit helpt je als cliënt, om de antwoorden sneller te laten binnenkomen. Wanneer je jezelf coacht, heb je nog steeds de mogelijkheid om het bewustzijn te vergroten – het moet gewoon op een ander manier gebeuren.

Wat mij helpt om mijn aandacht naar binnen te richten is om vanuit die energie te dansen. Of bewegen. Het hoeft niet esthetisch te zijn, bewegen op gevoel maakt ruimte voor jou, vooral als je dit vaker doet. Sporten helpt me ook; het zorgt ervoor dat ik vanuit de Yang energie mijn weg naar mijn Yin vind.

Stap 3: Je leegschrijven

De volgende stap is eenvoudig. Nu je zelf de ruimte hebt gecreëerd en je bewuster bent geworden van hoe je lijf voelt ga je schrijven. Je ‘dumpt’ alles wat in je opkomt op de pagina voor je.

Schrijf en pen alles neer wat in je hoofd, je hart of in je verwarring zit. Dit gaat niet over inzicht in waarom je je zo voelt (die vaak vanuit je hoofd cq beredenering komt) en je gaat ook niet bedenken hoe je je anders kunt voelen, je neemt vanuit deze energie geen actie.

Het gaat er echt om dat je heerlijk ongenuanceerd en zonder enige vorm van zelfcensuur ruimte maakt voor dat wat eruit wil.

Je mag van de hak op de tak springen. Het mag allemaal uit je hoofd komen en op papier stromen. Daarom is die ruimte en veiligheid voelen zo belangrijk. In het begin kan er heel wat uit je stromen. Ongemerkt en onbewust bouwen we zoveel op, nemen we zoveel over. Je kunt wat weerstand ervaren…dat is meestal omdat wij hebben geleerd om de pijnlijke en moeilijke dingen opzij te schuiven – in plaats van ze te omarmen.

Chaos maakt in deze stap niet uit. Is het lastig om op gang te komen? Stel jezelf deze vraag: ‘wat van mij verstop ik nog?’ of ‘wat geef ik liever niet toe..niet eens aan mezelf?’

Zodra je weerstand voelt en je jezelf neigt te vertellen dat deze stap niet nodig is ga je ook afleiding creëren.

Die was die je nog moet doen, ontelbare klussen in huis… Schrijf die op in een hoek bovenaan je pagina, geef ze een plek, maar ga wel door met schrijven. We hebben onszelf aangeleerd om ons niet ongemakkelijk te voelen. Probeer hier toch ruimte voor te maken want die gevoelens willen er echt zijn.

Stap 4: Leven vanuit de vraag

Het stellen van vragen is een tool die ik al jaren gebruik. Vragen stellen opent je. Ze openen je bewustzijn…alsof er een andere deur dan normaal opent die je anders laat kijken en voelen.

In een coaching sessie werken vragen als spiegels; enorm krachtig is het. Coaches hebben niet de antwoorden (JIJ bent de enige met de juiste antwoorden voor JOU) maar hun vragen fungeren als sleutels en openen nieuwe deuren van bewustzijn en inzicht.

Als je al met mij hebt gewerkt weet je dat ik vragen gebruik om je uit te nodigen dieper in je eigen kwetsbaarheid en bewustzijn te stappen, zodat je uiteindelijk je eigen antwoorden kan vinden.

Stel bijvoorbeeld een vraag die het vrouwelijke en het lichaam centraal stelt. Zoals: ‘wat merk ik dat er in mijn lichaam gebeurt als ik dit uit?‘ of ‘waar ben ik bang voor dat er zal gebeuren?’

Het gaat er niet om dat je ter plekke tot een antwoord komt, vertrouw er op dat het komt. Dat brengt me meteen bij de laatste stap.

Stap 5: VOEL (in plaats van de oplossing te bedenken)

Als je iets met een ander deelt wat je moeilijk vindt, zal de ander vaak geneigd zijn om een oplossing aan te dragen. Het ‘niet weten’ voelt niet prettig; ook voor degene met wie je deelt. Natuurlijk kun je altijd een stap of oplossing bedenken die jouw issue of probleem verhelpt. Toch kun je niet helen wat je niet eerst hebt gevoeld.

Tijdens mijn sessies help ik je om te voelen omdat we hebben geleerd om vooral in de ‘primal vortex’ ofwel het denken aanwezig te zijn. Ik gebruik hier verschillende technieken voor. Zo maak je de weg ook in je lichaam vrij voor meer flow en inzicht.

Doordat we hebben geleerd om te vertrouwen op ons denken hebben we ook geleerd om de signalen van ons lijf te negeren. Denk maar aan: chaos, verwarring, pijn of ongemakkelijke gevoelens en sensaties. Door te negeren houd je ze buiten de deur. Maar er gebeurt ook meer…want door het minder fijne niet te willen voelen, voel je ook minder van wat wél fijn is. Al die heerlijke juicy sensaties. Het is zelfs waarom je je minder krachtig gaat voelen, minder zelfverzekerd en waarom je vastloopt in een burn-out.

Het belangrijkst is om deze gevoelens niet weg te stoppen zoals je misschien leerde, maar ze te erkennen. Om te kunnen zijn met deze gevoelens. Geen bevestiging, maar voelen. Er met je hart naartoe gaan. Ze uitnodigen naar voren te komen.

Die kwetsbaarheid toelaten door je hart te openen brengt je altijd in beweging. Misschien niet zoals je vooraf had bedacht…daar zit nét de kracht.

Wat ik je mee wil geven is: geef jezelf toestemming om te ontdekken, om te onderzoeken, om andere keuzes te maken dan voorheen (zelfs vorige week) en echt in te checken in je lichaam.

Als je begeleiding nodig hebt, kun je altijd een gratis en persoonlijk adviesgesprek plannen.

Nu je deze stappen hebt ben ik heel benieuwd of je ze ook gaat nemen. Of misschien doe je ze al…laat het me weten in de reacties hieronder.

Als je verder wilt met verdiepen en verbinden en hier de hulp van mij als coach bij kunt gebruiken kijk dan of dit is wat je zoekt.

XO
Maike

Geplaatst in Van hoofd naar hart, Verandering, Vertrouwen, Voorleven, Zelfleiderschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *