meer vrouwelijke energie in je bedrijf

Wat niet elke business coach je leert (en waardoor jij minder winst maakt)

Iets wat veel business coaches vergeten in hun werk met met vrouwelijke ondernemers is kijken naar het fundament in die vrouw zelf. Die business-queen heeft meer nodig om full monty naar voren te komen in je bedrijf – en leven – dan strategieën, funnels en een catchy website. Namelijk: een anker, veiligheid en vertrouwen.

Dat anker bevindt zich niet buiten je, ze zit in je. Vanuit die plek vertrouw je, neem je je acties en ontvang je.

Neem bijvoorbeeld het vertrouwen dat je waar maakt wat je belooft als coach aan je (toekomstige) klant. Je klantbelofte; die transformatie die je naar buiten brengt in je marketing, je website en boodschap op social media.

Je hebt tenslotte geen hobby maar een bedrijf wat je wil laten groeien.

Dat willen is rationeel, wat ónder die laag zit – dat wat je onbewust gelooft – is wat het resultaat bepaalt. Je kunt niets liever willen dan een bepaald type klant of meer winst met je bedrijf, maar als je onbewust ook bang bent om afgewezen te worden dan houd je wat je wilt buiten de deur. Of beter gezegd: buiten je energieveld.

Hoe dat zit leg ik je uit in deze blog.

Als je een tastbaar product verkoopt, weet iedereen vooraf wat het is en wat het ze oplevert. Maar als je een dienst levert dan ligt dat anders. Voor jou als coach of mentor voelt het soms alsof je in je blote kont op de markt staat en zegt: hier ben ik, dit is wat ik te brengen heb, hier kun je dat kopen, voor dat en dat bedrag.

Dat voelt enorm kwetsbaar.

Op die plek is je eigen vertrouwen alles. Kun jij wat je belooft daadwerkelijk faciliteren voor / met de ander? Voor een vrouw is het belangrijk dat ze zich veilig voelt om de ruimte te nemen, om zichtbaar te zijn en haar diepste waarheid te delen. Dat ze gronding en stevigheid voelt in haar eigen basis van waaruit ze handelt met vertrouwen zonder dat ze goedkeuring of validatie zoekt.

Wat mijn cliënten herkennen – en wat ik zelf ook ken – is dat ze ooit een ervaring hebben gehad die het gevoel creëerde dat ze er niet mocht zijn. Dat iets aan haar niet goed genoeg was of verkeerd, misschien herken je dat wel. Dat kan een situatie zijn uit je kindertijd maar kan zich ook eerder of later hebben voorgedaan. Soms weet je waar het over gaat en soms niet.

Wat zo’n ervaring doet, is dat er van binnen een soort instelling actief is die voorkomt dat je die pijn op een later moment nóg een keer ervaart. Of het nu gaat om een afwijzing of afkeur; er ontstaat een soort mechanisme van binnen wat een schild vormt om je hart. Het houdt je veilig omdat het je afschermt. Alles wat potentieel kan leiden tot afkeur of afwijzing, houdt het buiten. Óók wat je wel wilt zijn, doen en ontvangen.

Jouw klant zou bijvoorbeeld niet tevreden kunnen zijn en jou aan de (online) schandpaal kunnen nagelen. Dat schild voorkomt niet alleen dat jij die pijn nog een keer voelt, het voorkomt ook dat die klant – die jij zo graag wilt – niet of moeilijk bij je komt. Niet omdat jij niet goed bent in je werk maar omdat zij dat schild ook voelen. Ze haken dan af zonder dat ze weten waarom.

Bij een dienst is het resultaat van een traject of programma niet voor alle 30 deelnemers gelijk en afhankelijk van het persoonlijke doel waar je aan werkt.

Natuurlijk kun je dit proces en de groeicurve van je klant inzichtelijk maken voor jezelf en in banen leiden. Waterdicht is het niet en hoeft het ook niet te zijn. Het vrouwelijk is niet statisch, ze wil ruimte en beweging.

Het is goed om te weten welke mechanismen actief zijn en wat je hieraan kunt doen zonder dat je alles tot op het bot moet ontleden. Deels zit dit in je innerlijke leefwereld en deels ook in zorgen dat jij helder hebt wat die transformatie is die jij brengt en de processen van je klant kent.

Eigenwijsheid in combinatie met boerenslimmigheid.

Je wil tenslotte jouw klant echt verder helpen. Die barrière mag gaan en jij mag ruimte maken om die gegronde veiligheid te voelen. Dat is iets wat vaak wordt vergeten omdat we aan de oppervlakte blijven, in het doen, de actie, de website, alle output. In plaats van aanwezig in ons zijn, ons voelen, onze vrouwelijke presence.

Daar waar een vrouw echt thuis is.

Die laag wil je kunnen aanspreken omdat het jouw energie is waar de ander op aanhaakt. Ook je boodschap natuurlijk, maar je energie reikt verder en is magnetisch.

Het komt regelmatig voor dat ik werk met prachtige vrouwen en dito missies. Het fundament van hun bedrijven staat, ze hebben de mooiste foto’s en dito aanbod alleen het resultaat of groei blijft uit. Dat voelt frustrerend, ik weet er alles van. Ik weet ook dat de oplossing minder moeilijk is dan we het maken.

Dit onderwerp komt ook aan bod in Feminine Embodiment in Business. Ik neem je 8 weken lang mee door 8 poorten die thuisbrengen in je vrouwelijke kern; ontwapend, open en ontvankelijk. Met praktische oefeningen en tools, maar ook met heling aanbrengen, verzachting op de diepere laag zodat die bescherming van gewapend beton kan zakken en voor altijd kan gaan.

XO
Maike

Geplaatst in Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling, Vertrouwen, vrouwelijk ondernemerschap, Vrouwelijke wijsheid, Zelfleiderschap.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *